Svar: Rejer - 7 mdr.
18. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit spørgsmål :)
Ja, som udgangspunkt må din dreng gerne få rejer. De kan indgå som del af en varieret kost, og du kan f.eks. godt give ham lidt rejer sammen med moset avokado eller hårdkogt æg en gang imellem.
Jeg vil umiddelbart anbefale, at du bruger frosne rejer, rejer fra lage eller det der kaldes MAP-pakkede rejer, som alle ofte er renset grundigt. Rejers indvolde kan have høje koncentrationer af cadmium, og vælger du at købe pil-selv-rejer, så skal disse renses meget grundigt og indvoldene fjernes. Du skal derudover være opmærksom på, at rejer fra lage kan være ret salte, så i forhold til at holde saltniveauet nede, bør du ikke give ham store mængder, men lidt er okay :)
Derudover skal du være opmærksom på, at rejer er let fordærvelige og hurtigt kan blive dårlige. Rejer i lage og optøede rejer kan ikke holde sig mere end 24 timer i køleskabet.
Så ja til rejer af og til, det vil være okay nu og også i tiden frem. Når han bliver lidt ældre og skal øve pincetgreb, kan det være god træning :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske